Een duurzame toekomst voor onze planeet begint met bewuste keuzes maken. MOS helpt van een school een milieuvriendelijke en duurzame leer- en leefomgeving te maken, samen met de leerlingen, het schoolteam en het netwerk van de school.
Uitgangspunten
- Beleving: MOS is een leerproces met een concreet resultaat
- Teamwork: MOS betrekt het volledige schoolteam en de ouders bij haar werking
- Leerlingenparticipatie: elke actie begint met actieve betrokkenheid van leerlingen
- Netwerk: MOS-scholen werken samen met de buurt, lokale besturen, (jeugd)verenigingen, ngo's, organisaties uit het middenveld, enz.
MOS is een samenwerking tussen het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid, de Vlaamse provincies en de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
Wat betekent het project MOS?
In 2001 startte het project MOS voor het basisonderwijs. Een erkenning als MOS-school verliep in de beginjaren in drie stappen. Scholen konden één tot drie MOS-logo’s behalen, afhankelijk van de criteria waaraan ze voldeden. In het schooljaar 2003-2004 behaalden 165 basisscholen het eerste logo.
In het schooljaar 2007-2008 kwam er nog een vierde stap bij: scholen konden een internationale erkenning krijgen als Eco-School, met de Green Flag van de Foundation for Environmental Education (FEE) als symbool.
Duurzame scholen, straffe scholen
In 2013 startte MOS een vernieuwingsoperatie. Om meer structurele impact en gedragsverandering te realiseren, koos MOS voor minder planlast en meer coaching op maat van het schoolteam.
Waar in de beginjaren de focus nog op directe milieuzorg en -winst op school lag, is de strategie van MOS doorheen de tijd mee geëvolueerd met ontwikkelingen in het milieubeleid, het onderwijslandschap en de brede maatschappij. De focus kwam meer te liggen op educatie voor duurzame ontwikkeling (EDO) en de omgang met (lokale en globale) duurzaamheidsvraagstukken.
MOS focust sinds 2013 inhoudelijk op een breed scala aan duurzaamheidsthema’s:
- water
- buiten leren
- biodiversiteit
- klimaatverandering
- duurzame voeding
- duurzame energie
- duurzame mobiliteit
- ontharding en vergroening van speelplaatsen
- afval, circulaire economie en bewust verbruiken
Omdat MOS sinds 2014 niet enkel milieuzorg, maar ook andere duurzaamheidsthema’s oppikt, veranderde de naam in ‘MOS – duurzame scholen, straffe scholen’.
Vanaf 2020 vormen ook de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's) en het Global Action Programme for Sustainable Development (GAP) kaders voor de nieuwe klemtonen van het MOS-programma:
- het professionaliseren van leerkrachten en directies
- coaching en begeleiding op maat en op vraag van de scholen
- het verspreiden van praktijkvoorbeelden en uitwisseling tussen scholen
- lokale thema’s die voor de leerlingen en het schoolteam van de MOS-scholen herkenbaar zijn
Alle scholen in Destelbergen doen mee
Eén van de grootste uitdagingen in onze samenleving is bouwen aan een duurzame toekomst voor onze planeet. Dit begint met het maken van bewuste keuzes door ieder van ons.
Het MOS-programma biedt scholen mogelijkheden om het eigen engagement vorm te geven in samenwerking met de leerlingen, de hele schoolgemeenschap en de ruimere omgeving.
In onze gemeente worden de scholen begeleid door de dienst Ruimtelijke Organisatie en door de provinciale MOS-begeleider. Deze intensieve begeleiding leidde ertoe dat alle Destelbergense basisscholen al 20 jaar lang geëngageerde duurzame en straffe scholen zijn en kiezen voor duurzaam denken en doen.