Een evenement organiseren in coronatijden

Opgelet: dit overzicht is nog niet aangepast aan de beslissingen van het Overlegcomité van 16 oktober. We werken aan een update.

Update 12 oktober

Ga snel naar:

 

6 gouden regels voor evenementen

6 gouden regels voor evenementen

1. Volg bij elk evenement altijd deze basisregels!

  • Respecteer de hygiëneregels 
  • Bezoekers en medewerkers moeten regelmatig hun handen kunnen wassen en ontsmetten
  • Veel aangeraakte voorwerpen en oppervlaktes moeten regelmatig worden ontsmet

2. Doe je activiteiten liefst buiten

  • Kan dat niet, zorg dan voor voldoende verluchting

3. Denk aan kwetsbare mensen

  • Neem extra voorzorgsmaatregelen voor mensen die tot een risicogroep behoren (65+, slechte gezondheid, …)

4. Hou afstand (1,5 meter)

  • Zorg ervoor dat bezoekers altijd en overal afstand kunnen houden van anderen
  • Zorg voor een veilige circulatie (met b.v. looplijnen)

5. Een mondmasker is verplicht als geen afstand kan worden gehouden

  • Het is verplicht om een mondmasker te dragen in alle situaties waar geen veilige afstand kan worden gegarandeerd

6. Hou aanwezigheden bij

  • Alle bezoekers en medewerkers moeten worden geregistreerd, voor eventueel contactonderzoek

 

Regels voor etentjes en recepties

Regels voor etentjes en recepties

Als je het zelf organiseert (zonder professionele catering of traiteur)

Bij je thuis 

  • Voor max. 4 personen (kinderen -12 jaar niet inbegrepen), naast je huisgenoten 
  • Geen toelating nodig van de gemeente 

 

Buitenshuis 

  • Voor max. 4 personen (kinderen -12 jaar niet inbegrepen) of enkel voor je huishouden (ook al telt dat meer dan 4 personen) 
  • Geen toelating nodig van de gemeente 

 

Door een club of vereniging enkel voor hun leden (*) 

  • Voor max. 50 personen én met een meerderjarige verantwoordelijke 
  • Mondmasker verplicht in alle situaties waar geen veilige afstand kan worden gegarandeerd  
  • Horecaregels moeten worden gevolgd 
  • Geen toelating nodig van de gemeente 
  • Altijd de gemeente verwittigen via evenementen@destelbergen.be
  • (*) Opgelet: wordt het etentje of receptie ook georganiseerd voor niet-leden, dan is een professionele catering of traiteur verplicht!

 

Als je het organiseert met een professionele catering of traiteur  (ongeacht voor wie/door wie/of waar)

  • Cateraar organiseert feest van begin tot einde (dus niet enkel eten leveren)
  • Geen maximumaantal aanwezigen
  • Volgens horecaregels:
    • Enkel zittend
    • Tafels 1,5 meter uit elkaar
    • Max. 10 personen per tafel
    • Mondmasker verplicht voor zaal- en keukenpersoneel en voor aanwezigen in alle situaties waar geen veilige afstand kan worden gegarandeerd
    • Enkel bediening aan tafel (tenzij in eenmanszaak)
  • Tot 01:00
  • Dansen niet toegelaten (behalve openingsdans door het huwelijkspaar)
  • Toelating nodig van de gemeente enkel bij meer dan 50 aanwezigen of op de openbare weg of domein :
  • Altijd de gemeente verwittigen via evenementen@destelbergen.be

 

Regels voor evenementen

Regels voor evenementen

Wat is een evenement?

  • Alle andere activiteiten
  • Publiek toegankelijk

Indoor evenementen

  • Max. 200 personen
  • Mondmasker verplicht in alle situaties waar geen veilige afstand kan worden gegarandeerd
  • Bij aanbod van eten en drank moeten horecaregels worden gevolgd
  • Tot 01:00
  • Dansen niet toegelaten
  • Toelating nodig van de gemeente:

Outdoor evenementen

  • Max. 400 personen
  • Mondmasker verplicht in alle situaties waar geen veilige afstand kan worden gegarandeerd
  • Bij aanbod van eten en drank moeten horecaregels worden gevolgd
  • Tot 01:00
  • Dansen niet toegelaten
  • Toelating nodig van de gemeente:

 

Regels voor (rommel)markten, braderieën en kermissen

Regels voor (rommel)markten, braderieën en kermissen

Vallen niet onder evenementen, maar onder ambulante handel en dus andere regels:

  • Markt: max. 1 bezoeker per 1,5 lopende meter aan het kraam
  • Kermis: max. 400 personen
  • Circulatieplan met éénrichtingsverkeer en aparte in- en uitgangen 
  • Mondmaskers verplicht voor standhouders
  • Mondmasker verplicht voor bezoekers in alle situaties waar geen veilige afstand kan worden gegarandeerd
  • Bij aanbod van eten en drank moeten horecaregels worden gevolgd: aan het kraam zittend; takeaway mag (b.v.  ijsje of hamburger al wandelend opeten)
  • Tot 01:00
  • Toelating nodig van de gemeente:

 

Stappenplan voor de aanvraag van je evenement

Stappenplan voor de aanvraag van je evenement

Stap 1: ga na onder welke regels je evenement valt

Voor elke type evenement – van een familiefeest bij je thuis of op restaurant en een huwelijksfeest in een feestzaal tot een concert of eetfestijn in een zaal, een buurtfeest of een kermis – zijn er andere maatregelen die je strikt moet volgen. Ook het maximum toegelaten aanwezigen is voor elk soort evenement anders.

Check welk type je evenement is en welke regels je moet volgen met ons beknopt overzicht hierboven of in de overzichtstabel onderaan deze pagina.

In die tabel vind je ook welk protocol van toepassing is op je evenement. Is er geen protocol, dan volg je altijd de 6 gouden regels.

Tussen 01:00 en 06:00 morgen er geen evenementen plaatsvinden. Hierop worden geen afwijkingen toegestaan.

Stap 2: check of je de toelating van de gemeente nodig hebt

Controleer of je het gemeentelijk evenementenformulier moet invullen.

Scan je evenement met de COVID Event Risk Model (CERM). Met die tool van de Vlaamse overheid kan je of je je evenement veilig kan organiseren. Je krijgt dan een kleurenlabel: groen, oranje of rood.
Bezorg alle documenten (evenementenformulier, CERM-label) min. 3 weken vooraf aan onze dienst Evenementen via evenementen@destelbergen.be

Stap 3: we bekijken je aanvraag in detail

Onze dienst Evenementen controleert je evenementenformulier en CERM-label.

Opgelet: een groen CERM-label betekent niet automatisch dat je evenement wordt toegelaten!

De dienst Evenementen kan je ook vragen een draaiboek te bezorgen. Daarin moet je aangeven hoe je de corona- en voorzorgsmaatregelen opgelegd door het CERM concreet zal toepassen op je evenement.

Je aanvraag wordt dan besproken op de gemeentelijke veiligheidscel. Die bekijkt en evalueert het veiligheidsrisico van je evenement.

Na advies bij de politie beslist de burgemeester en/of het college van burgemeester en schepenen finaal of je evenement al dan niet kan plaatsvinden.

Stap 4: je krijgt de toelating

Wordt je evenement goedgekeurd, dan krijg je van onze dienst Evenementen schriftelijk de officiële toelating en de nodige documenten.

De toelating van de gemeente en het groen CERM-label moet je altijd kunnen voorleggen tijdens je evenement (b.v. op vraag van de hulpdiensten).

Opgelet: als organisator blijf je verantwoordelijk voor de correcte uitvoering van alle corona- en voorzorgsmaatregelen.

 

Overzichtstabel

Overzichtstabel

pdf bestandEVENTS OVERZICHTSTABEL VANAF 9 OKTOBER.pdf (373 kB)

Openingsuren en contact

Nu open
09:00 - 16:00
Enkel op afspraak
mijn ik-ben-het-beu app (coronalert)
QR-code online registratiesysteem